Young Managers
مرکز مقالات علمی مدیریت 
پيوندهای روزانه

با تشکر از استاد ارجمند جناب آقای دکتر حسین پور سنبلی

ضرورت توجه به عوامل محیطی در تصمیم گیری های دولتی

 

تهیه و تنظیم

 

پوریا هدایتی شهیدانی

 

داود حق پناه

 

 
دولتمردان باید جوامع خود را به سوی آینده ای ناشناخته هدایت کنند که کام یابی در این راه پرتلاطم ، به توانمندی آنان در تجسم و درک دنیای اطرافشان بستگی دارد؛ دنیایی پیچیده و انباشته از ظرافت ها، ناپایداری ها، دیوان سالاری ها، تحرکات سیاسی و سرانجام واقعیتهای انکارناپذیر. از آنجا که نمی توان شیوه ای یگانه را برای برخورد با تمامی مسائل مربوط برگزید، لازم است دولتمردان، مسائل گوناگونی را که دولت و مردم با آنها مواجه هستند را بشناسند و عملکرد دولت را متناسب با آن هدایت و کنترل نمایند.
محیط و عوامل محیطی بعنوان یک عامل مداخله گردرتصمیم گیری است.محیط کنونی، محیط تغییر و دگرگونیهای سریع است. این تغییرات باعث شده است که صاحبنظران در دهه های اخیر، بحثهای گسترده ای را در زمینه ضرورت توجه به عوامل محیطی در زمینه های مختلف رهبری و مدیریتی مطرح کنند. دولت ها و صاحبان دولت هم برای اتخاذ تصمیمات درست و کارآمد در این دنیای پیچیده باید نسبت به عوامل محیطی شناخت کامل داشته باشند.
در این مقاله ابتدابه بررسی محیط پرداخته وسپس مهمترین عوامل محیطی معرفی و در آخر به تاثیر این عوامل بر فعالیت دولتها و ضرورت توجه  به آنها می پردازیم.

 


بررسی محیطی
 عبارت است از نظارت، ارزیابی و نشر اطلاعات به دست آمده مربوط به محیط های داخلی و خارجی سازمان میان افراد کلیدی آن.
نقطه آغازین فرآیند مدیریت استراتژیک بررسی محیط است که در آن هم محیط خارجی و هم محیط داخلی مورد مطالعه قرار می گیرد.


برای تشریح بهتر تأثیر عوامل محیطی در سیاست گذاری و ضرورت توجه به آن درتصمیم گیری های دولتی، دولتها را به عنوان یک سیستم و یک سازمان مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم.
هر سیستمی بوسیله سیستم‌های بزرگتر احاطه شده که به آن فراسیستم گفته می‌شود.دولتها هم از این قاعده مستثنی نیستند و بوسیله نظام اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و بین المللی احاطه شده و از آنها تأثیر می‌پذیرند. یعنی هر تغییری در نظام اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی رخ بدهد در حیات و قدرت دولتها هم تأثیر می‌گذارد.
بنابراین؛
سیستم ، درگیر تلاش دائمی است که هر چه بیشتر وبهترخودرابا محیط وشرایط محیطی هماهنگ کند. ازاین رو، مسئولیت بزرگ و وظیفه خطیر دولت در جامعه بزرگ وپویای امروزی ، پیش بینی وتعیین استراتژی وسیاستهائی است که بوسیله آن بتواند تغییروتحولات محیطی راکنترل وکشور را قادر نماید که پابرجا باقی مانده وهمراه وهمگام با تغییرات وتحولات پیش رود.

عوامل محیطی (Environment)
منظور از عوامل محیطی، فرصت‌ها و تهدیدات خارجی شامل رویدادها و روندهای اقتصادی، اجتماعی،‌ فرهنگی، بومی، محیطی، سیاسی، قانونی، دولتی، تکنولوژیکی و جهانی است که سیستم با آن‌ها به مبادله ماده، ‌انرژی و اطلاعات می‌پردازد و می‌توانند به میزان زیادی به سیستم منفعت یا زیان برسانند.

به طور کلی محیط سازمان ها در دو دسته اصلی، طبقه بندی می شوند:

محیط داخلی:

محیط داخلی سازمان شامل عوامل مؤثر بر سازمان است که در داخل سازمان قرار گرفته و شرکت می تواند بر آن کنترل داشته باشد.

هدف از بررسی محیط داخلی شناسایی نقاط ضعف و قوت سازمان است.

 

محیط خارجی :

محیط خارجی سازمان شامل عوامل مؤثر بر سازمان است که در خارج از سازمان قرار گرفته و از کنترل مستقیم سازمان خارج است.

هدف از بررسی محیط خارجی شناسایی فرصت ها و تهدیدها است به گونه ای که بتوان با تدوین استراتژی های مناسب در برابر این عوامل به صورت تدافعی یا تهاجمی واکنش نشان داد و از فرصت های موجود به بهترین شکل بهره برداری کرد و اثرات عوامل تهدیدکننده را  تا حداقل ممکن کاهش داد.

محیط خارجی شامل:

محیط عمومی [محیط کلان] همه چیز را دربرمیگیرد ؛ مثلا عوامل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ساختار حقوقی و وضعیت زیست‌بومی.

محیط عمومی همه شرایطی را که بر سازمان تأثیر داشته، ولی وابستگی سازمان، نسبت به آن، واضح و روشن نیست را دربرمی‌گیرد.

تغییرات در محیط کلان تدریجی تر اما پرقدرت تر هستند.

 

محیط اختصاصی [محیط خرد] بخشی از محیط سازمان است که بطور مستقیم به سازمان، در تحقق اهدافش مرتبط میشود و بطور واضح و روشن بر عملکرد سازمان تاثیر دارد. معمولا عرضه کنندگان [منابع مورد نیاز]، رقبا، نهادهای قانونگذاری، اتحادیه های کارگری و گروه های فشار را جزء محیط اختصاصی در نظر می گیرند.

 

 

در این مبحث ما به تاثیر عوامل محیط عمومی (محیط کلان)

  در تصمیم گیری های دولتی می پردازیم.

 

عوامل اقتصادی:

یکی از عوامل بسیار مهم تأثیر گذار در سیاست گذاری دولتها، عوامل اقتصادی حاکم بر جامعه است. شکی نیست که اغلب تصمیماتی که توسط دولتها گرفته می شود هزینه بردار بوده و اجرا و عملی شدن آن نیاز به صرف بودجه و منابع مالی دارد. البته چنین هزینه‌هایی برای تصمیمات درست دولتها ارزشمند می باشد و اهمیت زیادی در دراز مدت برای جامعه دارند.

بنابراین میزان شکوفایی اقتصادی جوامع ودرآمد دولتها یکی از ارکان مهم در اخذ تصمیم گیری به شمار می آید.

 

 

نیروهای اقتصادی:

از جمله متغیرهای اصلی اقتصادی که باید مدنظر قرار گیرند عبارتند از:

  • * نرخ بهره
  • * قیمت سهام
  • * روند درآمد
  • * ارزش دلار در بازارهای جهانی
  • * صرفه جویی به مقیاس
  • * میل به مصرف
  • * نوسان قیمت
  • * نرخ مالیات

نیروهای اقتصادی تاثیر بسزایی بر تصمیم گیری دولتها دارد.عوامل اقتصادی بر جذابیت بالقوه استرات‍‍ژی های گوناگون اثرات مستقیم می گذارند.برای مثال ، اگر نرخ بهره افزایش یابد، در آن صورت هزینه تامین وجه برای سرمایه گذاری بیشتر می شود و اگر قیمت سهام بالا رود میل به سر مایه گذاری در بازار بورس ، به عنوان یک منبع سرمایه ، افزایش می یابد و موجب افزایش ثروت مصرف کنندگان و سازمانها می گردد.

تغییرات ارزش دلار بر صنایع و مکانهای مختلف اثرات شدید می گذارد.برای مثال اگر ارزش دلار در برابر ین ، فرانک و مارک کاهش یابد، صنایع گردشگری ، دارویی، تفریحی ، خودروسازی،فضایی و صنایع محصولات جنگی منافع زیادی عاید می گردانند.و اگر ارزش دلار نسبت به واحد پول کشورهای مکزیک،برزیل،ونزوئلا و استرالیا افزایش یابد،صنایع کشاورزی و نفت صدمه خواهند دید.

لازم به ذکر است که منابع اقتصادی به تنهایی سازنده یک جامعه توسعه یافته نمی باشد بلکه این دولتها هستند که با برنامه ریزی و تصمیم گیری و اقدامات صحیح ،جامعه را در مسیر رشد و توسعه قرار می دهند.

در ادبیات اقتصاد توسعه، همواره کمبود سرمایه تا اواسط دهه ۱۹۶۰ با تأکید بر سرمایه های مالی و فیزیکی و پس از آن با تأکید بر سرمایه انسانی به عنوان مهمترین مانع رشد اقتصادی مستمر در کشورهای در حال توسعه قلمداد شده است. ایران از نظر این سرمایه ها کم و بیش وضعیت خوبی نسبت به دیگر کشورهای درحال توسعه داشته است. از آن جمله منابع نفتی که به روشنی امنیت خاطر سیاستگذاران و برنامه ریزان اقتصادی ایران را داشته، به قدری که هیچ کس نگران تمام شدن آن برای چند دهه بعد نیست.

 

در دو دهه اخیر که در پی پیدایش نظریه سرمایه انسانی، توجه کشورهای درحال توسعه به تمرکز سرمایه گذاری بر روی منابع انسانی جلب شده، ایران به لحاظ اغلب شاخص های ذیربط وضعیت کم و بیش خوبی در مقایسه با دیگر کشورهای در حال توسعه داشته است.

حال به نظر شما ایران با  توجه به دارا بودن عوامل مذکور در کدام نقطه ی مسیر توسعه قرار گرفته است؟

 

نیروهای اجتماعی، فرهنگی، بوم شناسی و محیطی

از جمله متغیرهای اصلی این گروه عبارتند از:

  • * نرخ زادو ولدو مرگ و میر
  • * میزان ازدواج و طلاق
  • * نگرش به زندگی
  • * رعایت اصول اخلاقی
  • * برابری نژادی
  • * نگرش به کیفیت محصول
  • * تغییر در ترکیب جمعیت از نظر نژاد و جنس و سن
  • * تغییرات منطقه ای جمعیت
  • * بازیافت ضایعات
  • * آلوده نمودن هوا و آب

 

روند اجتماعی ، فرهنگی ، بوم شناسی و محیطی به شیوه زندگی ، کار ، تولید و مصرف مردم شکل می دهد.روندهای جدید موجب پیدایش گونه های جدیدی از مصرف کننده شده اند، که در نتیجه محصولات خدمات و استراتژی های جدیدی مورد نیاز است.مثلا در  زمان کنونی در آمریکاخانواده های مجرد نسبت به خانواده های متاهل و دارای فرزند بیشتر است.جمعیت آمریکاسالخورده تر می شود. درسال2050،طبق پیش بینی های انجام شده جمعیت هندوستان به1/53میلیارد نفر میرسد که از این نظر،از کشور چین پیشی میگیرد ودارای بیشترین جمعیت دردنیا خواهد بود.جمعیت ایالات متحده آمریکا درآن سال به394میلیون نفر خواهد رسید.دولتها باید به این مسائل توجه داشته باشند زیرا این موضوعات بر دیدگا ههای استراتژیک همه سازمانها  و خود دولتها اثر خواهد گذاشت.

عوامل اجتماعی:

برای سهولت در مطالعه، عوامل اجتماعی را به موارد ذیل تقسیم می‌کنیم.

الف) نیازهای جامعه (توقع جامعه از دولتهاو بلعکس):

توسعه وسایل ارتباطات عمومی، توسعه آموزش و پرورش و افزایش تعداد باسوادان، پیدایش و توسعه وسایل حمل و نقل و ارتباطات فکری و تجاری بین جوامع، به کار بردن شیوه اقناع و ترغیب به جای ارعاب و تهدید، اهمیت حق رای و توجه به حقوق سیاسی و اجتماعی افراد، تمایلات تساوی طلبی،داشتن امنیت داخلی و خارجی . . . از توقعات روزافزون مردم از دولتهاست و انتظارات دولتها از مردم پشتیبانی و همکاری بیشتر است.

ب) میزان تقاضای اجتماعی نسبت به دولتها: 

 شکی نیست که جامعه با دیده مثبت به دولتها می‌نگرد چون اعتقاد دارد که رشد، توسعه و تکامل جامعه به تصمیمات دولت آن بستگی دارد.اما ابقای این مثبت نگری به عملکرد دولتها بستگی دارد.

پ) نوع نگرش مردم نسبت به دولتها:

مردم  می‌توانند دو نوع نگرش در مورد دولتها داشته باشند.

یکی نگرش مثبت و دیگری نگرش منفی.

حمایت و همکاری مردم و اعتماد آنان به دولتها از مهمترین عوامل در عملی شدن اهداف دولتها می باشد.

ت) میزان دخالت مردم در مسایل مختلف کشور:

 مردم می‌توانند در تعیین اهداف، خط و مشی‌ها، سیاست‌ها ، و غیره دخالت کنند. این دخالت می‌تواند مستقیم یا غیر مستقیم باشد.

به طور کلی  اعتماد و اطمینان مردم از دولتها وبالا بودن سطح  مشارکت مردم درامور جامعه موجب افزایش قدرت دولت درتصمیم سازی و تصمیم گیری در سطوح داخلی و بین المللی می گردد.

 

عوامل فرهنگی :

هرکسی را اصطلاحی داده ایم
                                  هرکسی را سیرتی بنهاده ایم

                                                               مولانا

عوامل فرهنگی به مجموعه‌ای از سنت‌ها ، ارزشها، هنجارها، باورها ، نگرشها و بینش‌های جامعه اطلاق می‌شود که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌گردد.اصولاً فرهنگ ذاتی نیست بلکه اکتسابی بوده و قابل انتقال به غیر می‌باشد. فرهنگ اشتراکی است و به کل افراد جامعه تعلق دارد هر چند که خرده فرهنگ هایی در جامعه دیده می‌شود. این ارزشها، هنجارها و سنت‌ها و غیره که خیلی گران بدست آمده‌اند باید در سیاست‌های کلان به آنها اهمیت داده شود ، چون فرهنگ بعنوان هویت و شناسنامه یک ملت محسوب می‌شود.

اگر با ژرف نگری به تصمیم گیریهای هر کشوری نگاه کنیم، بازتابهای تصمیم گیری ها را نه فقط در ساختارهای قانون اساسی، بلکه در باورها، اعتقادات، فرهنگها، مذهب، رفتارهای مشارکتی مردم و...می‌یابیم.

هر کشور دارای تفکیک قوا و بعضاً قوانین مشابه هستند. به عنوان مثال در تصمیم گیری سیاست خارجی اکثر کشور ها، اختیارات اجرایی به رییس جمهور واگذار شده است و تصویب برخی قوانین به پارلمان (مجلس و کنگره) واگذار شده است.اما با این حال شاهد تفاوتهایی در تفویض این اختیارات می‌باشیم که ریشه‌ی آن را در فرآیندهای اجتماعی، سیاسی و مذهبی و فرهنگی کشور ها باید جستجو کرد.بنابراین توجه  به مسایل فرهنگی د رتصمیم گیری های دولتی بسیار حائز اهمیت است.

نیرو های سیاسی، دولتی، قانونی:

برخی از این نیروها عبارتند از:

  • * مقررات دولتی
  • * تغییر در قوانین مالیاتی
  • * قوانین مربوط به نام و نشان های تجاری شرکتها
  • * میزان یارانه دولت
  • * مقررات صادرات و واردات
  • * شرایط سیاسی در کشورهای خارجی
  • * قوانین مربوط به استخدام
  • * گروههای فشار بین المللی
  • * جنگ ها و تنازعات
  • * انتخابات محلی، ایالتی، ملی

  

عوامل سیاسی:

جو سیاسی عمومی در اجتماع میزان تمرکز قدرت سیاسی ماهیت تشکیلات سیاسی و احزاب ، میزان دخالت دولت و سیاستمداران ،تفکر و اندیشه سیاسی حاکم بر جامعه ،روابط سیاسی در سطح جهانی و بین المللی ،گروههای ذینفع شامل احزاب و جناح‌ها و گروههای فشار و . . . همگی از عوامل موثر در جهت دهی تصمیمات دولتی است.در واقع عوامل مذکور تاثیر بسیاری در تصمیمات دولتها دارند و بگونه ای با نفوذ خود در اکثر موارد تصمیات و اهداف خود را به دولتها تحمیل می کنند.

توجه دولت به عوامل ذکر شده در تصمیم گیری ها بسیار حائز اهمیت است اما دقت در اعتدال آن بسیار حیاتی است .زیرا تحت تاثیر بودن کامل این عوامل سبب بی اقتداری و بی کفایتی دولتها شده و عدم توجه به آنها فضایی خشک و دولتی مستبد را به دنبال دارد.

 

         عوامل سیاسی محیطی اثر گذار بر فعالیت دولتها

  • ü فضای سیاسی کشور
  • ü ارتباط با سایر کشورها
  • ü تحریم
  • ü مهاجرت از خارج به کشور
  • ü روابط با سازمان‌های بین‌المللی
  • ü قوانین (اساسی، تشکیل، بیمه،دارو . . . )
  • ü موقعیت جغرافیایی سیاسی
  • ü تبعات جنگ

 

عوامل قانونی:

قانون به مجموعه مقررات و دستورالعمل‌هایی اطلاق می‌شود که از طرف مقامات ذی‌‌صلاح یک کشور تدوین شده و به اجرا گذاشته می‌شود. در مورد دولتها هم شاهد وجود چنین مجموعه‌ای از مقررات هستیم. این اصول در تعیین خط و مشی‌ها و سیاست‌های دولت بعنوان یک چهارچوب کلی و به عنوان یک استراتژی نقش عمده‌ای دارند و وظیفه دولتها را مشخص کرده‌اند.

   

عوامل تکنولوژیکی :

یکی از ویژگیهای و مشخصه‌های دنیای امروز پیشرفت سرسام آور و سریع و شتابان علوم و فنون و اطلاعات است. علوم و فنونی که یک زمانی جزء آرزوهای بشری بوده، در حال حاضر مانند ستاره‌ای در آسمان علم می‌درخشند و جوامع ناچارند خواسته یا ناخواسته از نتایج آنها بهره‌مند شوند. بحث در مورد تاثیر تکنولوژی بر افراد، سازمانها و جامعه و دولتها موضوع تازه‌ای نیست و از ابتدای پیدایش و گسترش تکنولوژی، این موضوع مورد بحث قرار گرفته است.

هنوز هم افرادی وجود دارند که معتقدند بشر به وسیلة تکامل تکنولوژی تهدید شده است. ما در یک ارتباط حیاتی با تکنولوژی قرار داریم. با وجود این، باید  دولتهاو سازمانها و به طور کلی هر سیستمی در مورد اثرات آن بر خود آگاه باشد.

وجود تکنولوژی و استفاده از آن برخی از تغییرات را در هر سیستمی ایجاد کرده است. این تغییرات در حوزه هایی مثل ساختار، اقتدار، قدرت،نظارت و ... دیده می شود.

تکنولوژی  بر تمامی ابعاد و جوانب دولتها تاثیرات شگرفی می‌گذارد و دولت مردان جهت اداره کارا و اثربخش جامعه ملزم به توجه به مسائل مرتبط با تکنو لوژی به خصوص فناوری اطلاعات هستند. چه در غیر اینصورت محکوم به فنایند. در مورد تاثیر  تکنولوژی بر جامعه نیز ‌باید اذعان داشت که تکنولوژی با خود فرصتها و تهدیدات بی‌شماری را به همراه آورده است. نهایتا اینکه دولتها و افراد جامعه به شدت تحت تاثیر پیشرفت های تکنولوژی قرار دارند.

در این مقاله به تاثیر فنآوری اطلاعات بر تصمیم گیری می پردازیم.

تکنولوژی پیشرفته اطلاعاتی دولت را قادر می سازد تا با جامعه و یکدیگر ارتباط بیشتر و بهتری برقرار نمایند مزیتهایی که این تکنولوژی داشته است عبارتند از:

1- مشارکت بیشتر در تصمیم گیری :

دولتمردان برای ایجاد ارتباط بین خود باید مقداری وقت و نیرو صرف کنند با استفاده از تکنولوژی پیشرفته  اطلاعاتی  میتوان مقدار وقتی که در این راه صرف می نماید یا تلاشی که آنان در این باره می کنند کاهش داد. به ویژه در روابط بین المللی

  

2- افزایش سرعت در تصمیم گیری :

استفاده از تکنولوژی پیشرفته اطلاعاتی باعث می شود که دولت وقت کمتری راصرف گردهمایی های مربوط به تصمیم گیری نماید همچنین کاربرد این تکنولوژی توانسته است مدت زمانی را که دولتها باید صرف تفویض اختیار نمایند کاهش دهند .تکرار پیام ها کاهش می یابد .

  

 

3- افزایش سرعت درشناسایی مسائل :

با استفاده از سیستم پیشرفته اطلاعاتی مشکلات جامعه بیشتر و بهتر در معرض دید دولت قرار می گیرد.

4-کاهش ارتفاع هرم سیستم دولت :

 کاربرد تکنولوژی پیشرفته اطلاعاتی باعث شده است که بسیاری از دولتها از سطوح متعدد مدیریت خود بکاهند.  

 

5- تمرکز یا عدم تمرکز بیشتر:

با توجه به دیدگاه مدیریت سازمان کاربرد تکنولوژی پیشرفت اطلاعاتی  میتواند موجب تمرکز یا عدم تمرکز مدیریت در سازمان شود مدیرانی که می خواهند سیستم تصمیم گیری خود را متمرکز نمایند می توانند از این تکنولوژی استفاده کنند تا اطلاعات بیشتری را جمع آوری کرده و تصمیمات بیشتری بگیرند که اغلب مسئولیت بیشتری در پی خواهد داشت از سوی دیگر مدیرانی که بخواهند سیستم مدیریت خود را غیر متمرکز کنند می توانند با بکار گیری این تکنولوژی اطلاعات بیشتری را به کارکنان و اعضای سازمان بدهند و بر میزان مشارکت آنان در تصمیم گیری ها و استقلال و خود مختاری آنان بیفزایند.

 

6- بهبود هماهنگی:

شاید یکی از بزرگترین رهاوردهای تکنولوژی پیشرفته اطلاعاتی این باشد که دولت مردان بتوانند با یکدیگر ارتباط بیشتری برقرار نمایند

 

7- شرح دقیقتری از وظایف:

با کاهش وظایف اداری کاربرد این تکنولوژی موجب می شود که سیاست ها به صورتی دقیق تر و شرح وظائف به گونه ای مفصل تر بیان گردد.

 

8- افزایش کارکنان متخصص :

کاربرد سیستم اطلاعاتی پیچیده بدان معنی است که کارکنان باید بسیار آموزش دیده و حرفه ای باشند تا بتوانند با این سیستم کار کنند و آن را حفظ نمایند.

 

عوامل جهانی (جهانی شدن)

جهانی شدن روندی است پر قدرت که در فرصتی نسبتا کوتاه کشور هایی را که نتوانند خود را با آن تطبیق دهند پشت سر خواهد گذاشت ، اما در صورت بهره برداری مناسب می تواند موجب توسعه اقتصادی و سیاسی گسترده کشورهای جهان گردد . بررسی عملکرد اقتصادی و سیاسی ایران طی 25 سال گذشته مبین آن است که ایران فاقد یک استراتژی و برنامه مناسب برای مقابله با چالش ها و بهره برداری از فرصتهای روند جهانی شدن میباشد که از این بابت خسارات هنگفتی به کشور وارد آمده است .

 

در حد اعلای دنیای مجازی ما با موقعیتی روبرو می گردیم که به وسیله شبیه سازی های کامپیوتری ، محدودیتهای مکانی و زمانی از بین رفته و مکان زندگی لایتناهی می گردد بنابراین مفاهیمی چون دولت ، ملت ، سرزمین ..... احتیاج به تعریف جدید دارند و چه بسا که ما با مفاهیم جدیدی جهت زندگی در این دنیای جدید نیازمند گردیم . در این دنیا مرز میان واقعیت و رویا از بین رفته و همه چیز دست یافتنی و دست نایافتنی است چرا که مجازی است و چرا که ما در روابط اجتماعی خود نسبت به مکان مادی استقلال پیدا نموده و وارد جهانی می گردیم که می توانیم در تجارب زندگی دیگران در این دنیای خیالی شریک گردیم. یک دنیای دیجیتالی و دولتی دیجیتالی که به داستانهای ژول ورن شباهت دارد . در این دنیای مجازی سرزمین ، ملت و حاکمیت در یک کلمه یعنی اطلاعات خلاصه می شود یه به تعبیر لیوتار وارد دنیائی می گردیم که دانش ، به خصوص کنترل اطلاعات کانون اصلی منازعه بر سر قدرت است ، مشابه نبرد ماهم به جای توپ و تانک و صفحه نبرد پای صفحه مانیتور ها و با صفحه کلید های کامپیوتری انجام می گیرد که باید اندکی صبر کرد چرا که حداقل جوامع جهان سوم برای رسیدن به این مرحله راه درازی در پیش روی دارند .   

 

نتیجه گیری

محیط امروزی بسیار پیچیده ،متغیر و غیر قابل پیش بینی است. برای اینکه دولتها و جوامع در این محیط متغیر، متحول، پویا و رقابتی بتوانند رشد بکنند و بقای خود را حفظ کنند شناخت عوامل محیطی و توجه به آنها امری ضروری است. تصمیم دولت و قانونگذاری در زمینه‌های گوناگون، مقررات، صادرات و واردات، سامانه پولی، مالی و مالیاتی، سهمیه‌بندی، تعرفه و سامانه‌ارزی، قطع رابطه سیاسی، تغییر الگوی مصرف ناشی از نظام ارزی یا ارزشی و نیز تغییرات مداوم تکنولوژیکی، همه به نوعی بر توسعه و رشد یک جامعه موثر است. از همین‌رو لازم است نسبت به  عوامل محیطی هوشیار بوده و در تمامی فعالیتهای خود به آنها توجه داشته باشد.

بزرگترین خطر هنگام به وجود آمدن تغییرات، خود تغییرات نیستند بلکه عمل کردن با منطق دیروز است. دراکر، پیتر

منابع :
مبانی سازمان ومدیریت . . . . . . . . . . . . . . . . . .  دکتر علی رضائیان
مبانی رفتار سازمانی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . استیفن پی . رابینز
مدیریت فرا ملیتی و جهانی . . . . . . . . . . . . . . . . دکتر شمس السادات زاهدی
مدیریت استراتژیک . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . فرد آر .دیوید


تهیه و تنظیم توسط

پوریا هدایتی شهیدانی

داود حق پناه

دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب

دانلود پاورپوینت مقاله

http://www.4shared.com/file/0bSQkF-P/Presentation1.html

[ ٢٦ اردیبهشت ۱۳٩٠ ] [ ٥:٠۳ ‎ب.ظ ] [ پوریا هدایتی شهیدانی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

وبلاگ گروهی اساتید و دانشجویان رشته مدیریت دولتی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب
موضوعات وب
RSS Feed