Young Managers
مرکز مقالات علمی مدیریت 
پيوندهای روزانه

اصول بازاریابی نوین

بازاریابی چیست ؟ « بازاریابی فرایند مدیریت در تشخیص و پیش بینی نیازهای مشتریان و یافتن راه حل های مؤثر و سودآور در جهت رفع این نیازها می باشد » .
بر اساس این تعریف فرایند بازاریابی شامل تشخیص نقاط ضعف و قوت سازمان ، فرصت های موجود در بازار و تهدیدهای بالقوه و حقیقی که در مقابل سازمان وجود دارد ، می گردد .
این تصمیمات بر اساس اطلاعات مربوط به بازار که از طریق تحقیقات بازاریابی حاصل شده اتخاذ می گردد.
مدیریت بازاریابی : عبارت از سازمان دهی و تجزیه و تحلیل ، طرح ریزی و کنترل منابع جذب مشتری از طریق یافتن پاسخ های مناسب برای نیازها و خواسته های آنان در  جهت دست یابی به اهداف شرکت می باشد.


نظریه بازاریابی :
فعالیتهای بازاریابی ابتدا با مشخص نمودن نیازها و خواسته های مشتری شروع و سپس با طراحی بیمه نامه های متناسب با این نیازها و تعیین حق بیمه های مربوط ادامه می یابد . مرحله بعد تبلیغات برای معرفی محصول به مشتریان بالقوه بوده و پس از آن شبکه های توزیع مناسب فروش سازمان دهی می شود . آخرین مرحله در سیستم بازاریابی برآورد و تحقیق نیازهای آتی بازار می باشد .

    تقسیم بازار چیست ؟

    برآورد دقیق خواسته های خریداران و یافتن پاسخ لازم به نیازهای  گوناگون آنها و بالاخره شناسائی و گزینش آن بخش از بازار که شرکت می تواند در پاسخگوئی به نیازهایش به طور بهتر و مؤثر تر عمل نماید . به طور خلاصه هدف از  تقسیم بازار « قرار دادن شرکت در موقعیتی مناسب در بازار می باشد »

مزیت تقسیم بازار :
آزمایش نیازهای مشتری در قبال عرضه رقبا و سنجش میزان رضایت مشتی .
با توجه به کسب اطلاعات حاصله از هر بازار خاص امکان تخصیص بودجه بازاریابی مناسب فراهم می گردد .
جلب رضایت هر چه بیشتر گروههای مختلف مصرف کننده از طریق تغییر در برنامه  های خدماتی بازاریابی با توجه به شناخت بازارهای کوچک تر .

       معیارهای تقسیم بازار :

      اندازه                      قابلیت افزایش سوددهی

       شباهت                   قابلیت دسترسی با هزینه مناسب

                               

روشهای مختلف تقسیم بازار
از نظر جغرافیائی
از نظر دموگرافی
از نظر روانشناسی رفتاری

برای انتخاب بازار هدف دو معیار متفاوت وجود دارد :

      انتخاب بازار هدف

     توسعه و تدوین برنامه بازاریابی مؤثر

چگونه یک برنامه بازاریابی بنویسیم؟

-خلاصه مدیریتی

-چالش

- تحلیل موقعیت

-  جداسازی بازار

-  راهبردهای بازاریابی تناوبی

-راهبردهای گزینش شده بازاریابی

-برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت

-  نتیجه

فنون‌ یازده‌ گانه‌ کارساز در بازاریابى‌

1 - مشترى‌ شما کالا‌ یا خدمت‌تان‌ را مى‌خرد تا پس‌ از خرید احساسى خوشایند داشته باشد.

2 - همواره تبلیغات‌، آگهى‌ها و روش‌هاى‌ جدید بازاریابى‌ را امتحان کنید.

3 - اندازه‌ تبلیغات‌ را کاهش‌ دهید تا بتوانید با همان‌ بودجه‌ تبلیغات ‌بیشترى‌ انجام‌ دهید.

 4- بهترین‌ و کوتاه‌ترین‌ تبلیغ‌ یا آگهى‌ خود را بر روى‌ کارت‌ پستال‌ چاپ‌ کنید وآن‌ را براى‌ تمام‌ مشتریان‌ احتمالى‌ در بازار هدف‌تان‌ پست‌ کنید.

5 - کلمات‌، واژگان‌ و جمله‌هاى کوتاه‌، پرانرژى‌ و تحریک‌آمیز، مشتریان‌ احتمالى‌ را نسبت‌ به‌ خواندن‌ تبلیغات‌ بعدى‌ شما علاقه‌مند و پابرجا نگه‌ مى‌دارد.

عوامل مهم ایجاد سایت اینترنتی در تجارت و بازاریابی

دلیل اول – وجود وب سایت، اعتبار شما را افزایش می دهد.

دلیل دوم – وب سایت باعث می شود شرکت شما در هر زمان و از هر مکان قابل دسترس باشد.
دلیل سوم – وجود وب سایت سهولت ارجاع مشتریان جدید به شرکت شما را فراهم می کند.

دلیل چهارم – وب سایت یک ابزار قوی فروش است.

دلیل پنجم – وب سایت باعث افزایش ارزش تبلیغات شما می شود.

دلیل ششم – وب سایت به شما کمک می کند با مشتریان بالقوه در ارتباط باشید.

تاثیر اینترنت بر آمیخته بازاریابی

       آمیخته بازاریابی در برگیرنده همه کارهایی است که شرکت می تواند انجام دهد تا بر میزان تقاضا برای محصولاتش اثر بگذارد.

        . با ورود فناوری های ارتباطاتی و انجام فعالیتهای تجاری به صورت الکترونیک و در محیط مجازی، چگونگی طراحی آمیخته بازاریابی نیز کم و بیش دچار تغییر گردید. به طوری که عناصر آمیخته بازاریابی به صورت بنیادین تغییر و تحول یافته و این دگرگونی همچنان ادامه دارد.

       . از مهمترین فعالیتهای بازاریابی سنتی و اینترنتی، طراحی آمیخته بازاریابی است. بنابراین، زمانی بازاریابی مبتنی بر اینترنت همراه با موفقیت خواهد بود که آمیخته بازاریابی اینترنتی مناسبی طراحی گردد.

بازاریابی الکترونیک: برقراری ارتباط با مشتریان

►     در بازاریابی ابتدا باید هویت هر مشتری را مشخص نموده و خصوصیات هر یک از آنها را بطور مجزا مورد بررسی قراردهید. هرچه میزان ارتباط برقرارشده میان شما و مشتریتان نزدیکتر و صمیمی تر باشد به همان نسبت می توانید آنها را به سازمان خود وابسته سازید. برقراری این ارتباط صمیمی نیازمند کسب اطلاعات دقیق از مشتریانتان می باشد.

بازاریابی الکترونیک چیست ؟
چگونه مشتری جدیدی پیدا کنیم ؟ (جذب مشتری) و چگونه این مشتری جدید را حفظ کنیم؟(حفظ مشتری). اینها سوالاتی هستند که در بازاریابی الکترونیک مطرح می باشند.
بازاریابی الکترونیک همان اهداف بازاریابی سنتی را دنبال می کند با این تفاوت که بازاریابی الکترونیک با بکارگیری ابزارها و روشهای بدیع فناوری نوین به دنبال نوآوری می باشد.

       عوامل موفقیت در بازاریابی الکترونیک(BONI):

       چهار عامل مهم در کسب موفقیت بازاریابی الکترونیک عبارتند از :

       1- سود رسانی به مشتری .

       2- توانایی در ارائه خدمات و اطلاعات مورد نیاز مشتری بصورت Online .

      3- توانایی کنترل و هدایت وب سایت .

       4- ایجاد یکپارچگی میان فعالیت های بازاریابی الکترونیک با سایر فعالیت ها.

انواع بازار و مشتریهای آن
 
اما عالمان علم اقتصاد، بازار را مکان فیزیکی که خریداران و فروشندگان برای مبادله کالا و خدمات دور هم جمع می
شوند, میدانند. به عبارت بهتر به معنای کل خریداران (مشتریان اعم از حقیقی و حقوقی) و فروشندگان (شرکتها و کارگاههای تولیدی) کالای خود را مبادله میکنند. بنابراین بازار اتومبیل شامل فروشندگان اتومبیل (خودروسازان) و خریداران (مشتریان و مصرف کنندگان) است.گاه بازار صورتی بالقوه و گاه بالفعل به خود میگیرد که در صورت بالقوه بودن نیز بازار تابع شرایط محیط است.

بازار رقابت کامل:
در این گونه بازار تعداد زیادی از فروشندگان, کالاهای مشابهی را به تعداد زیادی از خریداران عرضه می‌کنند. از نظر اقتصادی هر گاه مبادله‌ای انجام می شود, یک نوع بازار ایجاد شده است. در بازار آنچه که بسیار دارای اهمیت است و پایه و اساسی برای ایجاد بازار است وجود عرضه و تقاضا است. عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت کالا به شمار می روند. هر چند که قیمت کالاها از نظر مشتریان بسیار مهم است و از دید آنها پوشیده نیست و بر حسب میزان و تعادل قیمت‌ها کالاها از سوی مشتریان خریداری می‌شوند.

تعداد زیاد مصرف کننده
در بازار رقابت کامل تعداد خریداران و مشتریان زیاد است, اما خرید آنها در مقایسه با خرید در بازار ناچیز است و لذا مصرف کنندگان و مشتریان نیز به تنهایی تاثیری در تعیین و یا تغییر قیمت کالا در بازار ندارند.
البته این عوامل در بازار رقابت کامل بسیار اهمیت دارند. برای کاملتر شدن این عوامل می‌توان از سیال بودن عوامل و صنایع تولیدی در بازار, شفافیت بازار و حداکثر سود مطلوبیت در بازار را نیز نام برد.

بازار انحصاری:
بازارهای انحصاری نیز دارای شرایطی خاص هستند و این بازار برای کالاهایی همگن تنها یک فروشنده وجود دارد، قیمتی برای فروش کالا تعیین شده است که ورود برای سایر واحدهای تولیدی به بازار سود آور نیست و یا واحد تولیدی موجود عرضه و فروش مواد اولیه اساس برای تولید کالا را کنترل می‌کند. گاه نیز با روش تولید و تکنولوژی لازم برای تولید، کالا را در انحصار خود درمی‌آورد. همچنین گاهی از طرف دولت اجازه تولید انحصاری کالا را داشته یا به وسیله مقررات بازرگانی به وسیله دولت از واحد تولیدی حمایت می‌شود. البته قیمت کالا در بازار انحصاری برای انحصارگر به دلیل وجود یک عرضه کننده ثابت نیست. در این بازار واحد تولیدی انحصارگر در رابطه با قیمت کالا و رابطه میزان تولید کالا دو نوع تصمیم‌گیری اتخاذ می‌کند.

بازار رقابت انحصاری:
در بازار رقابت انحصاری کالای فروشندگان بیشمار به جای اینکه با هم مشابه باشند از نظر کیفیت و یا بسته بندی با یکدیگر متفاوت است. در این بازار هدف جلب و جذب مشتری است. فروشندگان که همان واحدهای تولیدی هستند باید قیمت
هایی را تعیین کنند که بتوانند مشتریان بیشتری را جلب و جذب کنند، زیرا در غیر این صورت مشتریان به کالاهایی با کیفیت مشابه و یا پایینتر، اما ارزان قیمتتر مراجعه میکنند. در این زمان است که رقبا بازار را به دست میآورند. در این بازار نقش تبلیغات و آگهیها نمایان میشود و واحدهای تولیدی برای ایجاد تمایز و تفاوت میان کالاها و خدمات خود و سایر تولیدکنندگان به آگهیهای تجاری متوسل میشوند. هرچند این سازمان و شرکتها هزینههایی برای جلب مشتریان متحمل میشوند، اما پس از مدت زمان کوتاهی با سودآوری بالا این هزینه جبران میشود که به این ترتیب تعادل در بازار رقابت انحصاری به وجود میآید.

       بازار چند قطبی:

      این بازار در اغلب جوامع صنعتی، یعنی چند عرضه کننده در مقابل تعداد کثیری تقاضا کننده یا مشتری قرار گرفتهاند. البته در بخش تولید چند فروشنده، تقاضای انبوه خریداران را به نحوی برآورده میکنند که اتخاذ سیاست هر یک از آنها در وضع بازار و وجود دیگر فروشندگان موثر باشد، در چنین حالتی بازار چند قطبی ایجاد میشود. تولیدکنندگان در این نوع بازار میتوانند تاثیر زیادی بر قیمت بازار گذارند، اما نمیتوانند به طور مستقل قیمت کالا را تعیین کنند. باید عکسالعمل رقبا را در نظر گیرند، زیرا الگوی واکنش رقبا در این حالت میتواند اشکال زیادی به خود گیرد. به عنوان مثال حالتی از بازار چندقطبی میتواند وجود داشته باشد که در بنگاههای اقتصادی تصمیم به توافق با یکدیگر بگیرند که وضعیتی شبیه انحصار ایجاد میشود. در این حالت مقدار تولید، فروش و قیمت کالا مشابه وضعیت انحصاری تعیین میشود.

        بازار بینالمللی:

      در پنجاه سال گذشته، گسترش مبادلات کالا آن هم تا این اندازه که فاصله و مسافت فرهنگها را به چند گام تبدیل کرده، به ذهن هیچ انسانی خطور نمیکرد. هر چند امروز همه این کم و بیش در همه جای دنیا اتفاق افتاده است. شعار خودکفایی، جای خود را به شعارهایی نظیر تلاش برای یافتن جایگاهی مناسب در بازار بینالمللی داده است. با توجه به این مسائل سازمان باید به صورت و شکلی از درک کامل محیط بازار بینالمللی برسند. این بازار در دو دهه اخیر تغییرات شگرفی داشته است که موجبات ایجاد فرصتها و موانع بسیاری شده است. حجم مبادلات بینالمللی در صنایع اتومبیل سازی، الکترونیک و غیره رشد چشمگیری داشته است. شرکتهای چند ملیتی علاوه بر گسترش فعالیتهای بازار یابی خود، امکانات تولید خود رد کشورهای مختلف را افزایش دادهاند که این گونه شرایط موجب ایجاد اقتصاد صنعتی در کشورهای جهان شده است و جهان را به سوی صنعتی شدن میکشاند. برخی کشورها صادرکنندگان عمده کالاهای صنعتی و سرمایه هستند. آنها مبادلات بسیاری با هم انجام میدهند و واردکنندگان مواد خام و کالاهای نیمه ساخته به شمار میآیند. همچنین این کشورها یا واردکنندگان بازار خوبی برای کالاهای صنعتی با ارزش افزوده کم و انواع گوناگون کالاهای مصرفیاند. هر چند بسیاری از کشورهای دنیا در تلاش هستند که از رقبا پیشی گیرند و بازار صادرات را به دست آورند.


 بازارهای چند ملیتی:
شرکت
های غول آسای چند ملیتی دست به ابداع یک سیستم کل زدهاند. هر گاه که منع قانونی و فرهنگی برای فعالیت آنها وجود نداشته، آنها اهمیت مرزهای ملی را به حداقل رساندهاند و استراتژیهای خود را بیشتر بر حسب جنبههای اقتصادی جهان ایجاد کردهاند. این شرکتها تا حدود زیادی غیر سیاسی هستند و بیشتر به منافع سهامداران خود در هر نقطه که باشند علاقهمندند، تا منافع یک کشور خاص، چنانچه شرکتی به فروش مواد دارویی اشتغال دارد سودآورترین روش کار این است که استراتژی خود را بیشتر بر اساس بازارهای بینالمللی طراحی کند تا بازار خاص یک کشور، هرچند آنچه که گفته شد تنها مثالی برای روشن شدن مطلب بود.این سیستم موجب شناخت بازارهایی میشود که به صورت بالقوه میتواند محصولات شرکت را جذب کرده یا شرکت خود را با ویژگیهای آن بازار تطبیق دهد. در این بازارها ممکن است تنها احتیاج به سرمایهگذاری در تسهیلات تولیدی باشد. اگر بازار بالقوه مناسب سرمایهگذاری باشد این کار باید انجام شود. عوامل سیاسی و اجتماعی چنانچه به سودآوری قضیه تاثیر داشته باشند باید مورد توجه قرار گیرد.

مکانیسم بنیادین بازار:
در اقتصاد مبتنی بر بازار، تصمیمگیری در باره اختصاص منابع، توسط تعداد بیشماری تولیدکننده و مصرف کننده مستقل انجام میشود. در این میان تغییر سلیقه مصرف کنندگان از جمله این مکانیسمهاست که پیدایش تغییر در سلیقه مصرف کنندگان موجب میشود تااز طریق مکانیسم قیمتها، تخصیص منابع تولید نیز با این تغییر هماهنگ شود. در این میان شناخت بازار کالا به افراد کمک میکند تا به این امر واقف شوند که چه چیزی تولید کنند و دیگر سخن این که قیمت در بازار به منزله صدور علایم انجام وظیفه میکند. قیمتها با صدور علایمی سبب میشوند تا مقدار مصرف و تولید این کالا در برابر تغییرات قیمت واکنش نشان دهند.
بنابراین قیمت
ها در بازار به تولیدکنندگان نشان میدهند تا چه کالا و خدماتی تولید کنند و به مصرف کنندگان تعیین  میکنند خرید چه کالایی و استفاده از چه خدماتی برای آنها مقرون به صرفه است.

مکانیزمهای بازارهای بینالمللی:
مکانیزم‌های بازارهای بین‌المللی با بازارهای داخلی متفاوت است. در آنها مسائلی همچون: موازنه پرداخت‌های بین‌المللی، ارز خارجی، تعرفه و سود گمرکی کالاهای وارداتی، شیوه‌های بسیار گوناگون امور اعتبارات، شیوه‌های مختلف انتقال حق مالکیت‌ کالاها از چه طریق تجارت متقابل و شیوه‌های گوناگون حمل و نقل مطرح است.

     بازار خودرو کشور:

       با توجه به هزینه‌های سنگین واردات خودرو و قطعات یدکی آنها به نظر می‌رسد که این آزادسازی بتواند به تمام نیازهای منطقی کشور پاسخ دهد. لذا بازنگری در قسمت خودرو برای بهینه سازی آن ضروری است و صنعت خودروسازی در کشور نزدیک به نیم قرن سابقه فعالیت دارد. با این وجود صنعت خودرو کشور در چند سال اخیر توسعه درخور توجهی داشته و بخش اعظم نیازهای بازار داخلی را تامین و در بازارهای منطقه برای صدور حضور یافته است این پیشرفت‌ها برای اقتصاد ایران درخور توجه است.   

  

      مدیریت بازارهاى الکترونیکى در سازمان

سازمان ها و مدیران پیشرو همواره به دنبال مطاله، کشف و گزینش شیوه هاى نوین مدیریت بر بازار هستند. زیرا آنها همیشه به وجود رقبایى متفکر و قوى اعتقاد دارند. از این رو تمام تلاش و برنامه ها و ظرفیتهاى سازمان خود را معطوف به شناسایى ضعفهاى خود و قوتهاى رقبا مى کنند. تا بتوانند در عرصه پیچیده رقابت هاى تجارى بازارهاى بیشترى را از آن خود کنند و درصد بالاترى از مشتریان را جذب نمایند.

مدیریت بازارهای الکترونیکی در سازمان
گام اساسی در بازاریابی الکترونیکی دسترسی به یک سری شناختها از مشتریان است. شما باید از سطح دانش و حتی اخلاق و روحیات افرادی که می خواهند از طریق اینترنت از شما خرید کنند آگاهی پیدا کنید. نیازهای انها را بشناسید و علاقمندی های آنها را تشخیص دهید. باید بررسی کنید که با چه شیوه هایی می توانید مشتریان را ترغیب کنید که خریدهای خود را از شما به صورت الکترونیکی انجام دهند وبرای کشب رضایت مندی آنها برنامه ریزی داشته باشید.

مدیریت بر انتظارات مشتریان الکترونیکی

یک توصیه همیشگی برای افرادی که می خواهند بازریابی الکترونیکی را در سازمان خود تجربه کنن این است که برای افرادی که از طریق الکترونیکی با شما وارد داده ستد می شوند مزایا و ارزش های ویژه ای قائل شوید.

چرا که در غیر این صورت پایبندی او به تداوم رابطه تجاری الکترونیکی غیر قابل تضمین خواهد بود. بنابراین شما در برنامه های خود باید توجه زیادی به انتظارات مشتریان الکترونیکی داشته باشید. بنابراین شما در برنامه های خود باید توجه زیادی به انتظارات او داشته باشید.

    مدیریت بازارهای الکترونیکی در سازمان

    ورود یک نفر به پایگاه اینترنتی سازمان شما او را به یک مشتری بالقوه تبدیل می کند. حال این وظیفه شماست که با شناخت مناسب از ظرفیتها و قابلیتهای سازمانی خود بتوانید ضمن مدیریت مناسب بر انتظارات، او را به یک مشتری بالفعل تبدیل کنید.

  دسته بندی مشتریان الکترونیکی
از آنجایی که کلیه فعالیت ها در سازختار های سازمانی پیچیدگی و گره خوردگی خاصی با هم دارند نمی توان ادعا کرد که فعالیتهای سایر بخش های سازمان بر روند مدیریت بازارهای الکترونیکی بی تاثیر هستند. از این رو تمام تلاشها و زحمات کارکنان بخش بازاریابی الکترونیکی وقتی مثمر ثمر خواهد بود که به طور مثال کارکنان بخش خدمات رسانی و پشتیبانی، تولید و روابط عمومی بتوانند سرویس های مورد نیاز برای مشتری را تامین کنند و به او ارئه دهند.

ده اشتباه فاحش در بازاریابی

  • The top ten biggest marketing mistak
  1. نه هدفی ، نه توقع و انتظاری : بسیاری از شرکت ها در واقع نمی دانند که از بازاریابی چه می خواهند یا انتظارشان از تلاش های شبانه روزی چه می باشد .
  2. عدم خرید(buy in ) :مجریان ، مدیران و کارمندانی که بازاریابی را باور ندارند ، به طور جدی می توانند زیان آور باشند و تمامی مراحل را تحت الشعاع قرار دهند
  3. ترس : شرکت ها در برخورد با بازاریابی غالباً دچار ترسی مبهم و نامحسوس می گردند . آنها از نه خود بازاریابی، بلکه از عدم موفقیتشان در بازاریابی (که حتی آنان را از آغاز و ادامه کار باز می دارد) ، واهمه دارند .

 

4. عدم آموزش : اگر به کارمندانتان در خصوص بازاریابی آموزش ندهید ، آنها همچنان بدگمان خواهند بود و این مسأله می تواند منجر به تحلیل کل مراحل بازاریابی گردد.

5. هدر رفتن سرمایه : اجرای عملیات50 دلاری که از اجزای خوبی برخوردار می باشد می تواند راه گشاتر از عملیات 50000 دلاری باشد که به صورت ضعیفی طراحی شده است .

6. اتلاف وقت : خود را ملزم به این نکنید که هر هفته به گروه های شبکه ای بروید؛ اگر هیچگونه تجارتی در آن نمی بینید . تمام زمان بازاریابیتان را صرف اثبات ارزشمندی آن کنید ، تردیدی در کنار گذاشتن قسمتهایی که عمل نمی کند به خود راه ندهید.

7. عدم ارتباط : اگر در باره برگزاری یک سمینار مهم به کارمندانتان اطلاعاتی نداده اید ، آن را برگزار نکنید .

 

8. عدم مسوولیت پذیری : این مسأله میتواند بدترین بزرگ ترین اشتباهی باشد که یک شرکت می تواند انجام دهد.

9. عدم پرداخت پاداش ؛ عدم شناسایی و ارج نهادن به مهارت ها و تخصص های بازاریابی کارمندانتان سبب می شود محرک هایی که می بایست به کار گرفته شوند دچار لغزش گردند و نتیجه ای معکوس داشته باشند .

 

10. عدم وجود دست نوشته ؛ گفته اند : « هنگامی که کاری نوشته شود، انجام می پذیرد». همیشه اهداف و طرح هایتان رابنویسید و این احتمال را بدهید که هنگام نوشتن ، دید و نقطه نظر شما به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
اینها اشتباهات متداولی هستند که بسیاری از تجارت ها با آن مواجه می گردند . با عدم تکرار اشتباهات بازاریابی رقبای خود ، از آنان پیشی گیرید.

  • منافع اصلی استفاده از سیستم( CRM )در بازاریابی چیست ؟
  • خیلی از شرکت ها به آن نیاز دارند که مدیریت ارتباط با مشتری( CRM )را به معنای وسیع کلمه به کار گیرند .
  •  ولی شرکت ها ممکن نیست برای صرف انرژی خود برای فکر کردن به هر مشتری و نیازهای خاص او به طور انفرادی مایه بگذارند  در بهترین وضعیت , یک شرکت می تواند تمام توجه خود را به 20 درصد از مهم ترین مشتریان اختصاص دهد و به طور انفرادی با آنها رفتار کند و آماده باشد تا راه حل های هماهنگی با آنها داشته باشد( CRM )سرمایه با ارزشی برای مجموعه داده ها معانی ساختگی داده ها , نیاز دارد و این داده ها برای هر صفت و یا شرکتی نیست . وقتی( CRM )کار می کند , شرکت ها مزیت های رقابتی در قوی ساختن برند و ساختن مشتریان وفادار را به دست می آورند .

بازاریابی عمودی چیست؟
به تعبیر ساده‌ بازاریابی عمودی، پیش‌رفت هدف‌مند در صنایع خاص معنا می‌شود. هزینه‌های این نوع بازاریابی بسیار گزاف است.  در صنایعی که رقابت تنگاتنگ وجود دارد، بازاریابی عمودی می‌تواند راه‌حل‌های نو و درهای تازه پیش روی صاحبان مشاغل بگشاید. بیش‌تر بازارهای خوب از سوی غول‌های نرم‌افزاری به رسمیت شناخته نشده‌اند. یک طراح خلاق ممکن است راه‌های ساده‌ای برای توسعه‌ی شاخه‌ی شناخته شده‌ای از یک صنعت خاص  پیدا کند. افزون بر این اغلب مصرف‌کنندگان تمایل کمی برای کارکردن با برنامه‌های صنایع خاص دارند. آن‌ها بیش‌تر دوست دارند با نرم‌افزارهای شخصی که مخصوص شرکت‌های کوچک‌تر است کار کنند. مصرف‌کنندگان بیش‌تر از شرکت‌هایی خرید می‌کنند که با خواسته‌ها و صنایع مورد نیاز مشتری آشنا باشند. صنایع حرفه‌ای مایلند که تامین‌کنندگان نیازهای‌  آن‌ها را بشناسند. گاه یک پیش‌نهاد یا یک نظریه‌ی مکمل می‌تواند با کمی دوراندیشی برنامه‌های عمومی یک بازار یا صنعت خاص را توسعه دهد. تغییرات کوچکی در توزیع می‌تواند نتایج مهمی را در یک صنعت خاص به وجود آورد.

بازاریابی ویروسی چیست؟
بازاریابی ویروسی یک استراتژی بازاریابی است که مردم را به بازگو کردن پیام بازاریابی شما به دیگران،بر می انگیزد. این امر می تواند باعث جلب توجه بسیار زیادی به خدماتی که ارائه می کنید و یا محصولاتی که تولید می کنید باشد. جلب توجهی تصاعدی!
یک نفر به دونفر می گوید ، آندو به چهار نفر می گویند، آن چهار نفر به هشت نفر می گویند و ... .

بازاریابی شبکهای یا بازاریابی چند سطحی (MLM)

بازاریابی شبکهای، کار بسیار سختی است و اصلاً نباید آن را به عنوان یک مدل کسب و کار که با آن می شود یک شبه میلیاردر شد برخورد کرد. ببینید! متقاعد کردن مردم و جلب رضایت مردم و جلب اطمینان آنان کار ساده ای نیست، خصوصاً وقتی که شما بخواهید این کار را روی اینترنت انجام دهید، جایی که ارتباطات رو در رو نیست.   

 

 

[ ٩ امرداد ۱۳٩٠ ] [ ۱٠:۱٠ ‎ب.ظ ] [ پوریا هدایتی شهیدانی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

وبلاگ گروهی اساتید و دانشجویان رشته مدیریت دولتی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب
موضوعات وب
RSS Feed